maandag 11 februari 2013

Seminar Bas Meelker

Zaterdagochtend vroeg op om naar Den Haag af te reizen voor een seminar van Bas Meelker welke door de NVN georganiseerd werd.
Erg interessant om te horen hoe hij zijn foto's maakt en wat zijn visie op landschapfotografie is.
Hierdoor geïnspireerd ben ik zondag even in de buurt op pad geweest en heb meteen een paar belnagrijke adviezen (vroeg opstaan en de locatie voorbereiden) genegeerd... :-)

Ik ben begonnen bij een molen in de buurt welke met dit winterse weer een mooi plaatje zou moeten kunnen opleveren. Omdat er van deze kant van de molen er veel water van de plas voor zit heb ik hier wat met de telelens uitgeprobeerd.
De hommel   (180mm - ISO100 - f/9 - 1/1250 sec)
Op zich niet een heel bijzondere foto maar met een wat meer sprekende lucht zit hier wel wat potentie in (onderhouden dus).
De hommel   (100mm - ISO100 - f/9 - 1/1250 sec)
Het leuke van de foto's van Bas vind ik dat hij over het algemeen heel weinig elementen in beeld heeft maar meestal met een schitterende lucht. Hij liet ook een een "gewone" foto zien van een locatie. en eentje zoals hij die zag. Wat een verschil maken filters en mooie luchten.
Meer naar rechts had ik wel een mooiere compositie op het oog maar niet echt het winterse landschap..


Landschap   (100mm - ISO100 - f/9 - 1/400 sec)
Verderop was een beter winters landschap en dus meer mogelijkheden om te gaan spelen met mijn grijs verloop filter. Aangezien de sneeuw het minst belicht hoe te worden gaat het zwarte gedeelte naar beneden.
Landschap   (100mm - ISO100 - f/9 - 1/1250 sec)

Landschap   (21mm - ISO100 - f/9 - 1/800 sec)
Dat is trouwens nog wel ff een gedoe'tje. Zeker als je met je blote handen het filter er op mag schroeven en het glaasje mag verschuiven. Op dit moment heb ik alleen nog maar een softgrad en hierbij is het moeilijk te bepalen waar de scheiding zit.
Landschap   (21mm - ISO100 - f/9 - 1/800 sec)
Nog een tip van Bas: Handmatig scherpstellen mbv liveview. Dit werkt wel prettig ondanks dat de ik de zon in mijn rug heb kan je makkelijk bepalen waar je de scherpte wil hebben en hoef je dus niet de camera op dit punt te richten. Ga ik vaker gebruiken
Landschap   (21mm - ISO100 - f/9 - 1/640 sec)
Ook nog even een foto geprobeerd met het donkere gedeelte aan de bovenkant. Maar de vorige foto vind ik dan toch wel beter.
Landschap   (21mm - ISO100 - f/9 - 1/400 sec)
De juiste belichting instellen met een grijsverloopfilter ervoor is wel weer wat anders en ik heb dan ook wel wat moeten bijstellen in LR maar dat mag de pret niet drukken.
Voor herhaling vatbaar dus en nu maar afwachten op een mooie lucht....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten