woensdag 13 juli 2011

Amsterdamse WaterleidingDuinen

Vandaag (zaterdag 2 juli 2011) weer vroeg op voor een mooie wandeling in het AWD.
370mm - ISO1600 - f/5,6 - 1/60 sec

Meestal begin ik bij de Oase. Daar aangekomen blijkt het weer minder mooi dan voorspeld en het begon zelfs te regenen.


Maar dat mag de pret niet drukken want na een paar minuten schuilen is het weer droog en kom ik de eerste jonge bokjes tegen.
Bij de brug na het watervalletje ga ik eens een wat langere sluitertijd oefenen.


17mm - ISO400 - f/14 - 0,4 sec



Dit geeft namelijk een mooi effect bij snelstormend water.
In verband de wat langere sluitertijd kan dit niet bij de volle zon (overbelichting) maar hier is voldoende schaduw om het een en ander uit te proberen.
Bij volle zon heb je dus een grijsfilter nodig om dit effect overdag te creëren.






340mm - ISO1600 - f/5,6 - 1/500sec
Even verder op zie ik een buizerd met een prooi in de lucht vliegen. Eigenlijk te ver weg (volgens eigenschappen in windows zou dit 4294967295m moeten zijn. Lijkt mij een beetje overdreven ver maar toch maar even een plaatje schieten.
Uiteraard nog even croppen op de computer dus is er niet veel van over gebleven maar wel mijn eerste Buizerd





340mm - ISO800 - f/5,6 - 1/320sec
Al stuinend door het gebied kom ik een groepje damherten tegen. Ik probeer wat dichterbij te komen maar dat gaat dit keer niet lukken. Wel blijven ze mij angstvallend in de gaten houden. Als er vlak voor me een klein kalfje wegvlucht begrijp ik waarom.
Even verder heb ik meer geluk.
Een jong mannetje niet ver van mij vandaan. Uiteraard heeft hij mij ook gespot maar ik krijg ruim de tijd om hem vast te leggen.
Ik ben blij met het resultaat.
Naarmate je vaker in dit gebied komt wordt het spotten van een ree wel wat gewoner maar het blijven nog steeds mooie dieren.



Als zo door het gebied loopt hoor je de hele dag vogels. Meestal op een wat grote afstand en vrij snel.
Omdat ik wat trek begon te krijgen ben ik bij een paar bomen op de grond gaan zitten om een broodje te eten.

Hierdoor beginnen de vogels wat meer aan je te wennen. En geeft natuurlijk weer wat mogelijkheden... 





365mm - ISO400 - f/5,6 - 1/80sec
365mm - ISO400 - f/5,6 - 1/400sec
Even verderop ging er een bruinrode heidelibel in het gras zitten. Deze blijf lang zitten  en gaf mij voldoende tijd om verschillende foto's te maken.

370mm - ISO400 - f/5,6 - 1/200sec

12mm - ISO400 - f/5,6 - 1/500sec
Aangezien ik (nog) geen macrolens heb ik eerst de 100-400mm en later met de 10-22mm wat een verrassend leuk resultaat gaf.

13mm - ISO400 - f/9 - 1/250sec
Het leuke van wat langer op een plek zitten is dat je meer op de details in de omgeving ga letten. Even verder op stond een mooie distelbloem en met een mooie lucht een leuk plaatje.
Als er dan nog een vlieg op gaat zitten is het plaatje helemaal compleet!

Een mooie afsluiting van een mooei dag.

7 opmerkingen:

  1. Hoi Ben
    Foto met prooi (buizerd) is een mooi moment.
    De Reeën..Ik denk dat je Damherten bedoeld..Op de foto een Damhert (Spitser) ..En hinde's van de Damherten worden regelmatig aangezien voor Reeën..Er leven veel Damherten in dit gebied..Maar Reeén zie je maar zelden.
    Prachtige log.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben
    Je mail adres in contact werkt niet..Stuur mij even een mailtje..Dan kan ik je beantwoorden. over a.s. zaterdag
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ben,

    Leuke wandeling en jammer van het grijze weer.
    Er is genoeg te fotograferen in de AWD en morgen gaan we het volgende deel van de 'Wandeling door het verleden' deel IV maken bij De Zilk.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben
    mooie foto serie van de AWD erg mooi,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ben,
    Al bloggend van de een naar de ander kwam ik hier terecht, een AWD-serie mag ik graag zien.
    De beelden die er voor mij uitspringen zijn het water met lange sluitertijd en de gele bloemetjes met groothoeklens, leuke en geslaagde experimenten.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen